»

Friday, December 11, 2009

Sekalung tahniah buat anda

Dah macam kewajipan kot? Everytime result keluar, mesti semua nak tanya result kawan-kawan. Kawan yang kau tak pernah rapat, yang gila lama tak pernah tegur kat facebook ke, myspace ke, sms ke pun tiba-tiba mengusung pipi tanya result macam mana. Heh Orang yang kau tahu dia punya lah anti kau pun tiba-tiba tanya result kau macam mana. Ok ke tak Ok?

Tapi manusia ni tahu je la kan. Tak pernah berpuas hati. And kadang-kadang jauh di sudut hati segelintir manusia tu ada titik hitam hasad dengki. Motif bertanya sebab nak banding kan. Antara dia dan kau, mana lagi pandai.
Kalau yang sama course. Bila lebih sikit, mula lah.
"eh, camne dia boleh dapat lebih sedangkan aku rasa dia tak belajar pun. Dia bukan pandai." 
Kalau dapat kurang pulak
"teruknya result dia. Macam mana la boleh masuk Universiti." 
Kalau yang lain course pulak, bila kawan tu result die tinggi sikit dikatanya nanti macam-macam.
"Alaa course senang, boleh la nak DL every sem."
Kalau tak pun ada musykil-musykil sikit macam
"eh, aku rase dulu kat sekolah aku lagi pandai dari dia. Macam mana dia boleh bawak course yang susah macam ni?" 
Lagi satu ayat normal
"lecturer tolong, boleh laaa." 
Kalau yang dapat result teruk pulak
"memang aa dia dapat teruk. Dia bukan pandai pun. Macam mana tah boleh dapat course ni tah."
Susah nak dengar orang cakap, "dia memang pandai." "Rezeki dia." Susah.


Tak habis-habis memperkecilkan kebolehan orang. Tak faham kan kenapa manusia macam ni. Macam tak boleh tengok orang tu lebih sikit. Mesti ada benda yang tak puas hati. Tapi tak semua manusia-manusia macam ni. Segelintir la. Nasib kawan-kawan aku bukan jenis yang suka pertikai result orang.
Aku tak pernah risau result org macam mana. Itu rezeki diorang. Usaha diorang. Dan aku pun tak pernah menyesal dengan result-result aku, sebab kalau dah terantuk baru nak tergadah, kan ke terang-terang diri sendiri yang salah? Masa exam taknak belajar betul-betul. Bila keluar result nak menangis air mata darah? Gila sia-sia.

5 complain(s):

Naz Nadhira

aku mmg setuju betul ngn kau ecah. hahaha

matahari

haha. ko pun ade pengalaman dengan member cmni ke naz? hihi

Naz Nadhira

aku rase ramai kot yg akn ade pglaman mcm ni. hahaha. sakit hati je kdg2.

matahari

haaa betul betul. and mmg selalunya malas nk layan klu org duk tye2 result mcm mana. nak je jwb dpt 4flat kdg2. tp nasib baik aku baik hati lagi tanak menipu. haha

timtim

lumrah sebagai seorang student...